ROZMAITOŚCI SZKOLNE

 

LEKCJA HISTORII I WYCHOWANIA FIZYCZNEGO NIECO INACZEJ

 

Dziewiątego października uczniowie klas: V, VI i VIII opuścili dobrze znane szkolne mury, aby udać się do Rzeszowa. Pierwszym miejscem do którego zawitali był tutejszy Instytut Pamięci Narodowej. Na młodzież czekał już dr Jacek Magdoń i trochę inna niż zwykle lekcja historii. Jej temat związany był ze zbliżającymi się obchodami setnej rocznicy „Cudu nad Wisłą”. Rok 2020 został bowiem ogłoszony przez Sejm Rokiem Bitwy Warszawskiej, jednej z 18 przełomowych w historii świata, która zablokowała ZSRR i komunizmowi drogę na Zachód. Młodzież z nieukrywanym zainteresowaniem przysłuchiwała się prelekcji, a na zakończenie odpowiadała na pytania dotyczące omawianych wcześniej zagadnień.

Drugim przystankiem, który odwiedzili uczniowie, był park trampolin. Przygotowanie się do wejścia to nie taka prosta sprawa i zajęło trochę czasu. Trzeba było zaopatrzyć się w specjalne skarpetki antypoślizgowe, przebrać w strój sportowy oraz obejrzeć filmy instruktażowe. Gdy wszyscy byli gotowi, pod okiem instruktora uczestniczyli w profesjonalnej rozgrzewce. Każdy do woli mógł korzystać z szeregu atrakcji, m in. ścieżek akrobatycznych, koszów do wsadów, trampolin sportowych oraz basenów wypełnionych gąbkami. Pobyt w Fly Parku w Rzeszowie sprzyjał wyrabianiu nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu, rozwijania zainteresowania sportem, a przede wszystkim uświadomił uczniom, iż skoki na trampolinie to nie tylko wspaniała zabawa, ale również doskonałe ćwiczenie dla mięśni nóg. Część młodzieży wykazała się umiejętnością wykonywania różnego typu salt i przewrotów, inni woleli spokojne skoki. Z pewnością dla każdego ta odmienna od innych lekcja była ciekawym doświadczeniem. Szkoda tylko, że czas spędzony w parku trampolin minął tak szybko. Uczniowie mają jednak nadzieję, że nie była to ich ostatnia wizyta w tym miejscu.

 

 

BEZPŁATNA INFOLINIA DLA DZIECI, MŁODZIEŻY, RODZICÓW I PEDAGOGÓW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam,

pozwól mi zrobić, a zrozumiem –  Konfucjusz.

 

To przewodnie hasło stało się inspiracją do zorganizowania 27 września 2019 roku wyjazdu, na 13 edycję „Małopolskiej Nocy Naukowców” do tarnowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. Ta popularnonaukowa impreza, co rocznie przyciąga tysiące gości, wśród których w tym roku znaleźli się również uczniowie klasy V, VI i VIII naszej szkoły. Główną ideą wyjazdu była popularyzacja nauki, przybliżenie dzieciom i młodzieży zawodu naukowca, a także zachęcenie ich do wyboru kariery naukowej.

Podczas trzygodzinnego pobytu uczniowie naszej szkoły mięli okazję zwiedzić laboratoria uczelni, czestniczyć w pokazach, prezentacjach, warsztatach i wykładach oraz wziąć udział w quizach, konkursach i grach sprawdzających wiedzę z wielu dziedzin nauki.

W ten piątkowy wieczór uczniowie klasy V uczestniczyli w wykładzie i warsztatach organizowanych przez Zakład Wzornictwa, na których dowiedzieli się skąd pochodzi papier i z czego można go wytworzyć.

Starsi uczniowie miedzy innymi mieli okazję przy użyciu mikroskopów zaobserwować życie w kropli wody, wziąć udział w konkursie anatomicznym, uczestniczyć w warsztatach pt. „Ty też możesz uratować ludzkie życie”. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zabawy językiem ojczystym w zakładzi Filologii Polskiej pt. „Połów słów i nie tylko…”. Młodzież uczestniczyła również w mini wykładzie popularno – naukowym „Leki homeopatyczne a efekt placebo” połączonym z pokazem ciekawych i spektakularnych eksperymentów chemicznych.

Była to wycieczka pełna atrakcji: pokazów, eksperymentów, warsztatów, która miejmy nadzieję, na długo pozostaną w pamięci uczestników.

 

SPRZĄTANIE ŚWIATA

 

W czwartek 26 września 2019 roku nasza szkoła ponownie wzięła udział w akcji „Sprzątanie świata”. Hasło przewodnie tegorocznej kampanii brzmiało „Nie śmiecimy - sprzątamy – zmieniamy”! Celem tej edycji było podjęcie działań pokazujących, jak nie tworzyć niepotrzebnych odpadów i być odpowiedzialnym konsumentem, czyli – nie zaśmiecać, ani w takim stopniu jak dotąd niszczyć środowiska. Tego dnia uczniowie wraz z nauczycielami opuścili mury szkoły i udali się w teren. Najmłodsi podopieczni, z oddziału przedszkolnego, sprzątali plac należący do szkoły, natomiast klasy I-III i IV-VIII wraz z opiekunami udały się na dłuższe wyprawy. Uczniowie wyposażeni w rękawice ochronne zbierali śmieci do plastikowych worków, które po zapełnieniu zabezpieczono w wyznaczonych miejscach. Dzięki wielkiemu zaangażowaniu uczestników udało się nazbierać wiele worków pełnych odpadów. Nikt nie marudził, każdy pracował na miarę swoich sił. Sprzątanie świata ma na celu zwiększenie świadomości ekologicznej, głównie wśród dzieci i młodzieży. Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że nawet wyrzucanie pojedynczych śmieci przyczynia się do zanieczyszczania planety. Sprzątanie Świata to wspólna lekcja poszanowania środowiska. Jej celem jest promowanie czystego otoczenia, prawidłowego gospodarowania odpadami oraz inicjowanie działań, dzięki którym zmniejszy się nasz negatywny wpływ na środowisko. Świata nie udało nam się posprzątać, będziemy jednak pamiętać, żeby nie śmiecić!

 

 

WYCIECZKA SZKOLNA

BOCHNIA – OŚWIĘCIM - ZAKOPANE

 

Podczas  trzydniowej wycieczki na trasie Bochnia – Oświęcim – Zakopane, w której uczestniczyli uczniowie klasy VII, VIII i III G.zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc. Jednym z nich była najstarsza Kopalnia Soli w Bochni. W kopalni tej przez trzy godziny poznawaliśmy jej historię oraz pracę XII- wiecznych górników wydobywających sól. Po zakończeniu zwiedzania wyjechaliśmy szybem na powierzchnię, aby móc pojechać w kolejne miejsce, którym był obóz koncentracyjny Auschwitz I i Auschwitz II- Brzezinka. Spotkaliśmy się tam z przewodnikiem, który poinformował nas, że miejsce to nazywane jest największym cmentarzem bez grobów. Poznaliśmy smutną i zarazem brutalną historię tego miejsca. Przewodnicy pokazali nam między innymi tzw. pasiaki, rzeczy osobiste byłych więźniów oraz ich cele, komory gazowe i krematorium. Wyjeżdżając z Auschwitz zakończyliśmy dzień pierwszy naszej wycieczki noclegiem w Wadowicach.

W drugim dniu przejechaliśmy do Zakopanego. Zwiedziliśmy tam Krzeptówki oraz odbyliśmy sześciokilometrowy spacer Doliną Kościeliską, podczas którego przewodnik opowiadał nam o Zakopanem. Nie obyło się także bez podziwiania gór i robienia zdjęć. Dużym wyzwaniem na naszej trasie było przejście Jaskini Mroźniej, ponieważ była ona bardzo niska i wąska, ale dzięki temu po wyjściu z niej mieliśmy dużą satysfakcję.

 W ostatnim dniu naszej wycieczki zobaczyliśmy kompleks sportowy Dużą i Małą Krokiew, na którym swoje skoki oddawali najwięksi mistrzowie. Następnie udaliśmy się na Polanę Szymoszkową, skądwyciągiem krzesełkowym dostaliśmy się na Gubałówkę, aby podziwiać panoramę Zakopanego. Po powrocie z Gubałówki poszliśmy na zabytkowy cmentarz Na Pęksowym Brzysku oraz na Krupówki, na których to mieliśmy możliwość posilenia się oraz zakupu pamiątek.

Wycieczka ta była udanym zakończeniem roku szkolnego i rozpoczęciem letnich wakacji.

 

 

 

Kinga Winiarska

 

SPOTKANIE Z RATOWNIKIEM MEDYCZNYM

 

Dnia 17 czerwca w naszej szkole odbyło się spotkanie dzieci z oddziałów przedszkolnych i klas młodszych z Ratownikiem Medycznym p. Łukaszem Samborskim, tatą jednego z przedszkolaków. Dzieci dowiedziały się wiele o pracy ratownika, zobaczyły wyposażenie torby medycznej, sprzęt ratowniczy i miały możliwość poćwiczyć na tym sprzęcie. Największą atrakcją było przenoszenie „poszkodowanego” na noszach. Przy tej okazji dzieci utrwaliły sobie zasady zachowania się podczas wypadku. Bardzo dziękujemy p. Łukaszowi i jego żonie, p. Natalii za zorganizowanie tych warsztatów.

 

ZAKWALIFIKOWALIŚMY SIĘ DO MEGAMISJI!

 

Właśnie zakończyła się ocena zgłoszeń nadesłanych do czwartej edycji programu edukacyjnego skierowanego dla szkół podstawowych, od dziś jesteśmy uczestnikiem MegaMisji. Jest to program nowoczesnej edukacji, który podnosi cyfrowe kompetencje nauczycieli, a dzieciom pomaga odkryć dobre i bezpieczne strony technologii. A wszystko w formie przyjaznej zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty. To jest ich MegaMisja. Program przeznaczony jest dla uczniów klas 1-3. W czasie zajęć prowadzonych przez 10 miesięcy nauki w szkole uczniowie poznają zasady bezpiecznego i kreatywnego korzystania z internetu. Uczą się m.in. jak zrobić dobre zdjęcie, jak legalnie skorzystać z internetowych źródeł czy jak przeprowadzić kampanię społeczną. Nasza szkoła rozpocznie zajęcia MegaMisji w nowym roku szkolnym, jako jedna ze 150 szkół, które zwyciężyły w tegorocznej rekrutacji.

Od września ruszamy z zajęciami, @Fundacja Orange pomoże nam uczyć mądrego i bezpiecznego korzystania z internetu.

Lider projektu

Katarzyna Pietrucha-Nowak

 

UDAŁO SIĘ! BĘDZIEMY #SUPERKODERAMI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasza szkoła od września nowego roku szkolnego rozpoczną zajęcia w Programie #SuperKoderzy, jako jedna ze 150 szkół, które zwyciężyły w tegorocznej rekrutacji do Programu Fundacji Orange. Aby wziąć udział w programie do formularza zgłoszeniowego należało dołączyć 30 sekundowy film, który przekona Organizatora do zakwalifikowania szkoły do udziału w programie. Wyzwanie to podjęli uczniowie klasy 5, którzy będą główną grupą realizującą projekt. W ramach programu szkoła otrzyma grant na zakup sprzętu komputerowego i pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w ramach wybranej ścieżki. Podczas spotkań, w trakcie lekcji, przyszli #SuperKoderzy będą się uczyć programowania w praktyce i pogłębią wiedzę z danego przedmiotu. Rozwiną też kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole.

#SuperKoderzy to program edukacyjny Fundacji Orange. Jest przeznaczony dla uczniów klas 4-8, w tym dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W czasie cyklu zajęć prowadzonych na lekcjach poszczególnych przedmiotów uczniowie poznają podstawowe zasady programowania, jednocześnie wykonując zadania zgodne z podstawą programową danego przedmiotu. #SuperKoderzy uczą się grać na bananach, programować stację pogodową, tworzyć interaktywne multimedialne reportaże, a nawet własne strony internetowe czy gry dla robotów. O tym, jak radzą sobie #SuperKoderzy w naszej szkole będziemy informować w nowym roku szkolnym!

 

Lider projektu

Katarzyna Pietrucha-Nowak

                                           

 

 

WYCIECZKA DO BAŁTOWA

 

Dnia 4 czerwca 2019 r. uczniowie klasy IV i V uczestniczyli w wycieczce do Bałtowa – krainy dinozaurów. Niezwykłą przygodę rozpoczęliśmy od magicznego miejsca zwanego Sabatówką. Przekraczając jej bramę przenieśliśmy się w świat, wiedźm, czarownic i białej magii. Następnie wszyscy udaliśmy się do Bałtowskiego Zwierzyńca. W jego dolnej części mogliśmy podziwiać liczne ptactwo i leśne zwierzęta. To był jednak początek spotkania ze zwierzętami. Prawdziwą przygodą było zwiedzanie Zwierzyńca Górnego, do którego pojechaliśmy amerykańskim żółtym schoolbusem.  Z okien autobusu, tak z bliska, mieliśmy okazję przyjrzeć się potężnym, egzotycznym zwierzętom, np.; wielbłądom, lamom, strusiom, danielom, bydłu zebu, antylopom, dzikom rozmieszczonymi na wielohektarowym terenie – tzw. Safari. Niektóre zwierzęta znały Pana Kierowcę i podchodziły do okna autobusu po jakiś smakołyk. Nie bały się ani hałasu silnika, ani turystów.  Naszą kolejną atrakcją był  Park Miniatur. Nie sposób zobaczyć wszystkie najważniejsze polskie zabytki w czasie jednej wycieczki. Podczas spaceru po“Polsce w Miniaturze”mogliśmy podziwiać kopie zabytków z całej Polski odwzorowanych z dużą precyzją takich jak: zamki, pałace i inne charakterystyczne budowle naszego kraju. Następnie  udaliśmy się do Jura Parku. Wędrując ścieżkami przez park widzieliśmy modele dinozaurów i innych prehistorycznych stworzeń, oczywiście wszystkie w naturalnej wielkości. O minionym świecie bardzo ciekawie opowiadała pani przewodnik. Z kolei w Muzeum Jurajskim obejrzeliśmy różnego rodzaju skamieniałości. Były to kości dinozaurów, szczątki morskich gadów zęby rekinów, koralowce i głowonogi. Emocjonalnym punktem wycieczki było Oceanarium. Dzięki nowoczesnej technologii dowiedzieliśmy się, jak wyglądało podwodne życie miliony lat temu. Spotkanie „oko w oko” z rekinem zmroziło krew w żyłach.  Na zakończenie naszej wycieczki wiele emocji  przyniósł nam pobyt w Parku Rozrywki, gdzie wszyscy świetnie się bawili i mogli rozładować swoje emocje.

Z wycieczki do Krainy Dinozaurów wszyscy wrócili pełni wrażeń i bardzo zadowoleni. Była to wspaniała i niezapomniana przygoda.

 

Uczestnicy wycieczki

 

 

 

ZAJĘCIA Z FIZYKI I HISTORII W RZESZOWIE

 

Dnia 24 maja 2019 r. uczniowie klas: VII, VIII i III gimnazjum wzięli udział w wyjeździe do Rzeszowa. Jego głównym celem było uczestnictwo w Pokazach z Fizyki organizowanych corocznie przez Politechnikę Rzeszowską, tym razem były to już XXI zajęcia przybliżające uczniom fizykę w sposób niecodzienny.

 Naszym pierwszym przystankiem w Rzeszowie był Instytut Pamięci Narodowej. Pan pracujący tam przedstawił nam prezentację na temat ,, Młodzież w PRL-u”. Usłyszeliśmy wiele ciekawych informacji dotyczących samego okresu PRL-u, jak i życia w nim. Dowiedzieliśmy się różnych rzeczy na temat władzy, harcerstwa, a nawet muzyki w tamtych czasach. Cały pokaz odebraliśmy pozytywnie. Było warto odwiedzić IPN.

Następnie udaliśmy się do Politechniki Rzeszowskiej. Tam uczniowie mieli okazje poczuć się jak studenci zasiadając w auli uczelni. Ideą pokazów jest popularyzacja fizyki i pomoc w jej nauczaniu poprzez prezentację tematycznie dobranych, interesujących, a nieraz wręcz fascynujących eksperymentów.  Pokazywane są zarówno doświadczenia trudne lub niemożliwe do wykonania w warunkach szkolnych, jak również takie, które przy pomocy najprostszych środków można powtórzyć w domu. W programie tegorocznych pokazów znalazły się następujące tematy: Mechanika, Drgania i fale, Zjawiska atmosferyczne oraz Fizyka zabawek. Taka forma pogłębiania wiedzy przypadła uczniom do gustu. Pełni pozytywnych wrażeń  szczęśliwie wróciliśmy do domów.

 Magdalena Jędrusik

 

 

 

 

 

 

 

 

            SPOTKANIE Z WŁÓCZYKIJAMI

 

            20 maja br. pojechaliśmy na wycieczkę z projektu ,,Równać Szanse” do Przemyśla, gdzie mieliśmy spotkać się z inną grupą biorącą udział w tym projekcie - Włóczykijami.

            Spotkaliśmy się z nimi w Bolestraszycach w Arboretum i Zakładzie Fizjografii. Po krótkim zapoznaniu automatycznie podzieliliśmy się na mniejsze grupy i poszliśmy zwiedzać znajdujące się w nim ogrody. Można tam było oglądać rzadkie okazy roślin, zabytkowy dworek czy zwierzęta. Na zwiedzanie Arboretum mieliśmy przeznaczoną godzinę, ale było to stanowczo za krótko, ponieważ jest to tak duży obiekt.

            Następnym punktem na trasie naszego zwiedzania był rynek w Przemyślu. Tym razem już z przewodnikiem podziwialiśmy znajdujące się tam zabytki, w skład których wchodziły kościoły, pomniki i cerkwie. Pan przewodnik pokazał nam również piękną panoramę przemyską, dzięki czemu zobaczyliśmy więcej miasta i szerzej poznaliśmy jego historię. Jednak uczestnikom najbardziej podobały się podziemia archikatedry, gdzie zobaczyliśmy krypty zmarłych biskupów przemyskich. Spotkanie zakończyliśmy wspólnym posiłkiem.

            W drogę powrotną wyruszyliśmy około godziny 16. Pomimo że była to krótka wycieczka, wiele nas nauczyła. Poznaliśmy nowe osoby i wymieniliśmy z nimi nasze doświadczenia związane z projektem ,,Równać Szanse”.

 

 

                                                                                              Kinga Winiarska

 

NAJMŁODSI NA WYCIECZCE

27 maja dzieci z oddziałów przedszkolnych i klas młodszych były na wycieczce w Bochni i Borku. Dzień był pełen wrażeń. W muzeum motyli w Bochni dzieci oglądały  bogatą kolekcję owadów oraz prezentacje multimedialne o rozwoju i życiu motyli. Miały także możliwość kupić sobie piękne pamiątki. W kinie obejrzały film „Manu, bądź sobą”. Czas spędzony w Borku był pełen aktywności fizycznej. Tam też zorganizowano dla nich ciepły posiłek. Pogoda nam dopisała, dobry humor też.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOLEJNE DEBATANCKIE POTYCZKI

 

16 maja 2019 r. nasza szkolna drużyna debatantek wzięła udział w kolejnym etapie projektu „Młodzi mają głos!”, który odbył się w Domu Kultury w Brzostku.

Pierwsza debata rozegrała się pomiędzy Szkołą Podstawową w Brzostku a Szkołą Podstawową nr 1   w Jodłowej. Teza debaty brzmiała : ,,Internet jest najważniejszym wynalazkiem ostatnich stu lat.”

Debatę wygrała Szkoła Podstawowa w Brzostku ( propozycja ) wynikiem 276 : 230. Najlepszym mówcą, według publiczności, został : Mateusz Nowak ( Brzostek ).

Druga debata odbyła się pomiędzy Szkołą Podstawową w Siedliskach Bogusz a Szkołą Podstawową w Januszkowicach. Jej uczestnicy debatowali nad tezą:  ,,Portale społecznościowe pozytywnie wpływają na relacje międzyludzkie.”

Argumenty obu drużyn były bardzo przekonujące i trudne do obalenia, jednak Loża Mędrców zadecydowała, że wynikiem 281:254 debatę wygrywa Szkoła Podstawowa w Januszkowicach, awansując tym samym do Wielkiego Finału! Publiczność natomiast jako najlepszego mówcę wskazała Karolinę Śliwę ( Siedliska Bogusz).

Mamy nadzieję, że w Wielkim Finale IV edycji projektu „Młodzi mają głos!” pójdzie nam równie dobrze!

 

                                                                                  Anna Zegarowska

 

EGZAMINY 2019

 

W dniach 10-12 i 15-17 kwietnia uczniowie kl. III gimnazjum oraz uczniowie klasy ósmej szkoły podstawowej w Januszkowicach, podobnie jak ich rówieśnicy w całej Polsce, przystąpi do trzech części obowiązkowego egzaminu. Zmierzyli się z testami sprawdzającymi ich wiedzę i umiejętności. Od początku roku mieli możliwość uczestniczenia w dodatkowych zajęciach przygotowujących do egzaminu, a na lekcjach już od kilku tygodni rozwiązywali zadania egzaminacyjne.

Uczniowie gimnazjum zdawali egzamin z części humanistycznej na którą składały się testy z historii, wiedzy o społeczeństwie i języka polskiego, części matematyczno-przyrodniczej która sprawdzała wiadomości i umiejętności z pięciu przedmiotów, tj. biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki oraz części z języka obcego na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Natomiast dla uczniów klasy ósmej egzamin obejmował wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w odniesieniu do wybranych przedmiotów których uczyli się w klasach I–VIII. W roku szkolnym 2018/2019 został przeprowadzony po raz pierwszy. Ósmoklasiści przystąpili do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.: języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego.

Wyniki z egzaminów które poznamy po sprawdzeniu zakodowanych prac przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie, będą decydować o przyjęciu gimnazjalistów i ósmoklasistów do szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych. O tym, jak naprawdę poradzili sobie z egzaminami przekonają się w czerwcu, kiedy ukażą się wyniki. 

 

Katarzyna Pietrucha-Nowak

 

DEBATY CZAS ZACZĄĆ!

 

30 kwietnia 2019 roku w Domu Kultury w Brzostku odbył się pierwszy etap IV edycji projektu Młodzi mają głos. W wydarzeniu tym wzięły udział cztery szkoły, które debatowały na wylosowane wcześniej tematy.

            Pierwsza debata toczyła się pomiędzy Szkołą Podstawową nr 2 w Jodłowej (opozycja) a Szkołą Podstawową nr 1 w Jodłowej (propozycja). Teza tej debaty brzmiała: Reforma edukacji przyniesie więcej strat niż korzyści.

Debatanci próbowali przekonać Lożę Mędrców i publiczność do swojej racji, podając argumenty i ilustrując je ciekawymi przykładami. Ostatecznie debatę wygrała propozycja, zdobywając 294 punkty, a opozycja zdobyła dokładnie 279 punktów. Nagrodę najlepszego mówcy według publiczności zdobył Bartłomiej Zawiślak.

Następna debata miała charakter towarzyski i rozegrała się pomiędzy Szkołą Podstawową im. Adama Mickiewicza w Januszkowicach (propozycja) a II Liceum Ogólnokształcącym w Dębicy (opozycja).Teza tej debaty brzmiała: Bez ciekawości nie ma mądrości. Dziewczyny reprezentujące naszą szkołę były bardzo dobrze przygotowane, przez co debata z licealistami z kółka debatanckiego nie sprawiła im większych problemów. Przedstawiły swoim przeciwnikom dobrze rozbudowaną linię argumentacyjną, którą również barwnie zobrazowały. Obie drużyny zadawały sobie pytania i zgłosiły nawet ad vocem. W tej debacie  publiczność zabrała głos, wspierając tym swoich faworytów. Dyskusję tę wygrała Szkoła Podstawowa z Januszkowic, pokonując II LO z Dębicy 323 punkty do 298 punktów. Po tej debacie publiczność zdecydowała się przyznać nagrodę najlepszego mówcy panu Tomaszowi z widowni.

Obie debaty były bardzo pouczające i obfitowały w wiele przekonujących argumentów. Każdy dowiedział się z nich czegoś nowego i został zmuszony do własnych refleksji dotyczących głównych tez. Następna debata już 16 maja. Mamy nadzieję, że dziewczynom pójdzie tak samo dobrze, jak na tym etapie!

 

                                                                     

                                                                      Kinga Winiarska

,,DNI OTWARTE” W NAJBLIŻSZYCH SZKOŁACH.

 

W dniach 25 i 29 kwietnia 2019 r. uczniowie klasy III gimnazjum i klasy VIII wybrali się na ,, Dni otwarte” do szkół, które otworzyły swoje podwoje dla uczniów stojących przed wyborem dalszego etapu kształcenia . Dnia 26 kwietnia skorzystaliśmy z zaproszenia nas przez Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Brzostku. Z zainteresowaniem zwiedziliśmy pracownie żywienia, salę konsumenta, gdzie  uczniowie przeprowadzili  pokaz sporządzania drinków bezalkoholowych oraz pracownię cukierniczą. Tutaj mogliśmy podziwiać oraz degustować dzieła wyrobów cukierniczych przygotowane przez uczniów, a nawet spróbować własnych umiejętności np. przy zdobieniu kawy.  Kolejne miejsce to warsztaty szkolne, gdzie znajdują się sale praktycznej nauki zawodu między innymi: kuźnia oraz hala naprawy maszyn. Wszystkim podobała się prezentacja zawodu technik architektury krajobrazu. Na zewnątrz mogliśmy  usiąść za „stery” ciągnika rolniczego i spróbować swoich sił jako kierowcy samochodu, gdzie pod okiem instruktora nauki jazdy manewrowaliśmy na szkolnym placu „nauki jazdy”. 

Następnie byliśmy w Liceum Ogólnokształcącym  im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kołaczycach.  Tam poznaliśmy trochę bliżej kierunki jakie oferuje szkoła. Największym zainteresowaniem cieszył się jednak profil mundurowy. Zostały nam zaprezentowane bronie, ale także stroje wojskowego oraz strażaka. Chętni mogli przymierzyć taki strój i zrobić sobie w nim pamiątkowe zdjęcie. Ostatnią atrakcją był pokój strachu gdzie uczniowie LO przebrani w stroje i w różnych strasznych maskach straszyki nas. Dni Otwarte były dla nas przede wszystkim okazją do bliższego poznania szkół, spotkania z uczniami i nauczycielami, uzyskania informacji o kierunkach kształcenia i bazie dydaktycznej placówek. W obydwu szkołach zostaliśmy bardzo miło przyjęci, a bogatą ofertę placówek na pewno uwzględnimy w swoich decyzjach dalszego kształcenia.

 

 

DZIEŃ ZIEMI

25 kwietnia 2019 roku obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Ziemi. Każdego roku Dniu Ziemi towarzyszy inne hasło przewodnie. Hasło tegorocznej edycji brzmiało "Chrońmy nasze gatunki" i temu problemowi w głównej mierze poświecony był apel przygotowany przez uczniów klasy V, którzy zaprezentowali się przed publicznością w krótkiej eko bajce. Uczniowie wcielili się w postaci kosmitów i leśnych zwierząt, które w prosty sposób przybliżyły wszystkim problemy zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego oraz zmiejszania się bioróżnorodności gatunków na Ziemi. Apel zakończyła piosenka zaśpiewana przez wszystkich aktorów pod wymownym tytułem „Zostawcie nam czysty świat” oraz krótka prezentacja multimedialna przedstawiająca 10 najbardziej zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt na świecie.

 

Maria Przewoźnik i Agnieszka Rusztowicz

 

 

,,KULTURALNI…” W MIEŚCIE KULTURY

 

3 kwietnia 2019 r. grupa uczestników Programu RÓWNAĆ SZANSE 2018 POLSKO-AMERYKAŃSKIEJ FUNDACJI WOLNOŚCI działającej na rzecz dzieci i młodzieży w ramach realizacji projektu pt. ,,KULTURALNI & LOKALNI”  udała się do miasta kultury -  Krakowa. Wyjazd ten był jednym z elementów zaplanowanych przez nas działań i obejmował poznanie wybranych wytworów polskiej kultury materialnej, uczestnictwo w spektaklu teatralnym i warsztaty teatralne w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.

Nasza przygoda z Królewskim Miastem rozpoczęła się na Powiślu, gdzie spotkaliśmy się z przewodniczką, która  zabrała nas na spacer Drogą Królewską do Rynku. Obejrzeliśmy: Wawel i Katedrę Wawelską, najstarszy zachowany w Krakowie Kościół św. Andrzeja, słynną ul. Floriańską z Kościołem i Klasztorem Franciszkanów oraz Pałacem Biskupim z oknem papieskim, Rynek z Wieżą Ratuszową, Sukiennicami i Kościołem Mariackim, Galerię Malarstwa Polskiego w Sukiennicach ( obrazy najwybitniejszych i znanych malarzy polskich, m.in.: portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, obrazy Piotra Michałowskiego,  obraz ,,Pochodnie Nerona”  Henryka Siemiradzkiego, obrazy Jana Matejki oraz Józefa Chełmońskiego i Leona Wyczółkowskiego ), ul. Floriańską, gdzie znajduje się Dom Jana Matejki, Bramę Floriańską i Barbakan jako część murów obronnych Krakowa.

Następnie udaliśmy się do Teatru im. Juliusza Słowackiego, aby uczestniczyć w spektaklu pt. ,,Zemsta” Aleksandra Fredry we współczesnej aranżacji. Bezpośrednio po spektaklu  zwiedziliśmy zaplecze teatru oraz uczestniczyliśmy w warsztatach teatralnych, których celem było przygotowanie nas do dalszych działań, które podejmiemy w ramach projektu ,,KULTURALNI & LOKALNI”.

Wyjazd należy zaliczyć do bardzo udanych. Mieliśmy możliwość obcowania z kulturą i sztuką, poszerzyliśmy wiedzę z zakresu teatru, zintegrowaliśmy się i miło spędziliśmy czas we wspólnym gronie. Oby więcej takich wyjazdów!

 

                                                                                     Uczestnicy Projektu

 

 

Z WIZYTĄ W GRODZIE KRAKA

 

3 kwietnia 2019 r. klasy VII, VIII i III gimnazjum odbyły wycieczkę do Krakowa. Wyjazd należy zaliczyć do bardzo udanych z kilku powodów. Po pierwsze warunki atmosferyczne były bardzo sprzyjające. Po drugie bogaty program wyjazdu udało się zrealizować bez przeszkód w stu procentach. Po trzecie uczniowie zachowywali się bardzo kulturalnie, na co zwróciły uwagę panie przewodniczki oraz obsługa teatru.

Nasza przygoda z Królewskim Miastem rozpoczęła się na Powiślu, gdzie spotkaliśmy się z przewodniczkami, które podzieliły nas na grupy i zabrały na spacer Drogą Królewską do Rynku.

 

Program grupy 1. obejmował:

-        wejście na Wawel – Katedra z kryptą marszałka Józefa Piłsudskiego i pary prezydenckiej oraz dziedziniec zamku,

-        po drodze Kościół św. Andrzeja – najstarszy zachowany w Krakowie,

-         słynną ul. Floriańską z Kościołem i Klasztorem Franciszkanów oraz Pałacem Biskupim z oknem papieskim,

-        Rynek z Wieżą Ratuszową, Sukiennicami i Kościołem Mariackim,

-        przejście ul. Floriańską, gdzie znajduje się Dom Jana Matejki, do Bramy Floriańskiej,

-        Bramę Floriańską i Barbakan jako część murów obronnych Krakowa,

-        Galerię Malarstwa Polskiego w Sukiennicach ( obrazy najwybitniejszych i    znanych malarzy polskich, m.in.: portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, obrazy Piotra Michałowskiego,  obraz ,,Pochodnie Nerona” Henryka Siemiradzkiego, obrazy Jana Matejki oraz Józefa Chełmońskiego i Leona Wyczółkowskiego ).

 

Grupa 2. obejrzała:

-      Wawel (zamek i katedra  z zewnątrz, bez wchodzenia na wzgórze),

-      po drodze Kościół św. Andrzeja – najstarszy zachowany w Krakowie,

-       słynną ul. Floriańską z Kościołem i Klasztorem Franciszkanów oraz Pałacem Biskupim z oknem papieskim,

-      Rynek z Wieżą Ratuszową, Sukiennicami i Kościołem Mariackim,

-       Galerię Malarstwa Polskiego w Sukiennicach ( obrazy najwybitniejszych i znanych malarzy polskich, m.in.: portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, obrazy Piotra Michałowskiego,  obraz ,,Pochodnie Nerona”  Henryka Siemiradzkiego, obrazy Jana Matejki oraz Józefa Chełmońskiego i Leona Wyczółkowskiego ), 

-       ul. Floriańską, gdzie znajduje się Dom Jana Matejki,

-       Bramę Floriańską i Barbakan jako część murów obronnych Krakowa.

 

Następnie obie grupy udały się do Teatru im. Juliusza Słowackiego, aby uczestniczyć w spektaklu pt. ,,Zemsta” Aleksandra Fredry we współczesnej aranżacji. Bezpośrednio po spektaklu nasi uczniowie zwiedzili zaplecze teatru oraz uczestniczyli w warsztatach teatralnych.

Wyjazd należy zaliczyć do bardzo udanych. Jego uczestnicy mieli możliwość obcowania z kulturą i sztuką, poszerzyli wiedzę z podstawy programowej, zintegrowali się i miło spędzili czas we wspólnym gronie. Oby więcej takich wyjazdów!

                                                                             Opiekun: Marta Karmelita

 

 

 

 

 

WYJAZD DO JASŁA NA GIEŁDĘ SZKÓŁ

 

Dnia 20 marca 2019 roku uczniowie klasy III gimnazjum i klasy VIII udali się do Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle, gdzie odbywała się akcja informacyjna pod nazwą  ,,Promocja Szkół Ponadpodstawowych i  Ponadgimnazjalnych Powiatu Jasielskiego”. Na specjalnie przygotowanych stoiskach w sali gimnastycznej swoje oferty prezentowały szkoły ponadpodstawowe i ponadgimnazjalne. Od przedstawicieli szkół mogliśmy uzyskać informacje o interesujących nas zawodach czy profilach. Otrzymaliśmy również materiały informacyjne o kierunkach kształcenia i bazie dydaktycznej szkoły. Następnie w grupach udaliśmy się na oglądanie szkoły od ,,wewnątrz”. Uczniowie szkoły pokazali nam kilka pracowni i ich wyposażenie, gdzie mogliśmy równięż przyjrzeć się ciekawym prezentacjom, pokazom i doświadczeniom wykonywanym przez  starszych kolegów.  Kolejnym etapem naszego wyjazdu było odwiedzenie Zespół Szkół Budowlanych im. Króla Kazimierza Wielkiego, w którym uczniowie opowiedzieli nam o swojej szkole i kierunkach kształcenia. Na koniec udaliśmy się do Zespołu Szkół Technicznych im. Bohaterów Września, gdzie nauczyciele szkoły zapoznali nas z kierunkami kształcenia  i  bazą dydaktyczną.

            Wyjazd umożliwił nam głębsze zapoznanie się z ofertami wszystkich placówek biorących udział w akcji. Mamy nadzieję, że ta giełda ułatwi nam decyzję w wyborze przyszłej szkoły, a więc i drogi życiowej.

 

 

 

 

 

 

MARZANNO, MARZANNO, TY ZIMOWA PANNO …

Dnia 21 marca przedszkolaki i dzieci z klas młodszych pożegnały zimę i powitały wiosnę. Faustyna, Maciek, Kacper, Wiktor i Wojtek wraz z rodzicami zrobili w domu piękne kukły ze słomy i z papieru i ozdobili je kolorową bibułą. Dzieci zabrały kukły – symbol zimy,  na boisko szkolne. Tam słomiane panny zostały spalone przy słowach: ,,Marzanny, Marzanny, wy zimowe panny, w ogień Was wrzucamy, bo wiosnę witamy’’. Dzieci głośnym okrzykiem i piosenkami zaprosiły wiosnę do nas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W KINIE

 

            W dniu 14 marca 2019 roku przedszkolaki i dzieci z klas młodszych pojechały do kina Helios do Krosna. Obejrzały film animowany ,,Corgi, psiak Królowej”. Dzieci oglądając szalone przygody Rexa dowiedziały się, że prawdziwych przyjaciół poznaje się po tym, że w potrzebie potrafią wyciągnąć do nas pomocną dłoń. Dużo radości sprawił im też pobyt w McDonald’s. Zadowolone wróciły do domu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DOBRZE CIĘ WIDZIEĆ!

 „Dobrze cię widzieć” to ogólnopolska kampania społeczna realizowana w ramach projektu „Bezpieczna droga”, której celem jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, w szczególności dzieci i młodzieży.

W ramach kampanii wszyscy uczniowie polskich szkół podstawowych otrzymają od organizatorów kamizelki odblaskowe. Nasi uczniowie otrzymali je 6 marca br. z rąk pani dyrektor Ewy Ziai.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Fundacja Narodowego Dnia Życia. Współfinansowanie kampanii odbywa się  ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

Działania podejmowane przez organizacje pozarządowe i instytucje publiczne nie zastąpią nigdy wsparcia, które dziecko otrzymuje w najbliższym otoczeniu.

Rodzice, wychowawcy i opiekunowie w szkole powinni czuwać nad przygotowaniem najmłodszych do samodzielnego korzystania z dróg. Szczególną uwagę należy przykładać do odpowiedniego ubioru. Podstawowym elementem każdego okrycia wierzchniego oraz plecaka powinny być odblaski. To one umożliwiają dostrzeżenie najmłodszych w warunkach niedostatecznej widoczności, co często chroni przed potrąceniem przez samochód.

Jednakże samo bycie widocznym na drodze nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa, jeżeli dziecko nie wie, w jaki sposób powinno poruszać się w ruchu ulicznym. Tu nieoceniona jest rola osób dorosłych, w tym opiekunów i nauczycieli, którzy nauczą najmłodszych prawidłowych zachowań poza domem. Troska o bezpieczeństwo dzieci na drogach powinna prowadzić do kształtowania takich nawyków i zachowań wśród dzieci, aby w przyszłości jako młodzi ludzie potrafili bezpiecznie i mądrze uczestniczyć w ruchu drogowym.

 

OSTATKI" W NASZEJ SZKOLE

 

Piątego marca w naszej szkole odbyła się "ostatkowa" dyskoteka w tegorocznym karnawale. Została ona zorganizowana przez Samorząd Uczniowski w stylu lat osiemdziesiątych.

Uczniowie byli przebrani w stroje, świetnie oddające klimat tamtych lat. Dominowały zatem w większości ubiory kolorowe. Mnóstwo bransoletek i wisiorków przeniosło niektórych w czasie.

Gdy zapadł zmrok różnobarwne światełka i balony, którymi była ustrojona sala gimnastyczna ,,zapraszały" młodzież do wspólnej zabawy w rytmie piosenek z tamtych czasów.

Członkinie Samorządu Uczniowskiego wcieliły się w rolę animatorek, które przeprowadzały liczne gry i zabawy, wprawiając nas we wspaniały nastrój. Podczas tej imprezy chłopcy i dziewczęta tańczyli również m.in. belgijkę i taniec kowbojski. Po kilku godzinach niesamowitej zabawy uczniowie wrócili do swoich domów, mając nadzieję, że takie imprezy w naszej placówce będą odbywać się częściej.

Jesteśmy wdzięczni Pani Dyrektor oraz naszym Nauczycielom - Opiekunom za umożliwienie nam tych niezapomnianych chwil rozrywki.

Uczennica klasy VII

Emilia Płaziak

 

 

ZABAWA CHOINKOWA W SZKOLE PODSTAWOWEJ

W JANUSZKOWICACH

 

            Dnia 9 lutego br. w Domu Ludowym w Opacionce odbyła się impreza karnawałowa, która była również początkiem długo wyczekiwanych przez uczniów naszej szkoły ferii zimowych.

            Pierwsza część dyskoteki dla dzieci z oddziałów przedszkolnych i klas I-II oraz IV rozpoczęła się o godzinie 11 i trwała do godziny 15.00. Jak na imprezę karnawałową przystało, uczniowie przebrali się w kolorowe stroje, najciekawsze z nich zostały później nagrodzone drobnym upominkiem. Dzieci świetnie się bawiły, tańcząc i skacząc w rytm granej muzyki. W trakcie trwania dyskoteki Samorząd Uczniowski przygotował różne zabawy m.in. krzesełka, taniec z balonem, taniec “a ram sam sam”, taniec “ugi bugi” oraz zabawę z kapeluszem. Pod koniec dyskoteki odbył się już wcześniej wspomniany konkurs na najciekawszy strój. Z oddziałów przedszkolnych zwyciężyli: Marcelina Foryś i Jan Samborski, a z klas I-II-IV Natalia Sawicka oraz Tomasz Lampara.

            Druga część dyskoteki dla klas V-VII i gimnazjum rozpoczęła się o godzinie 16.00, a zakończyła się o godzinie 20.00. Na tej części dyskoteki również nie zabrakło ciekawych przebrań, które również zostały nagrodzone. Pierwszą królową balu została Olga Pruchnik z klasy III gimnazjum, prezentując swój strój ludowy, ex aequo z Weroniką Bronowicz z klasy VII, która przebrała się w strój księżniczki.

Wszyscy wspaniale się bawili, a parkiet ani na chwilę nie pozostawał pusty. Mniej więcej w środku zabawy dziewczyny z klasy 3 gimnazjum rozdały walentynki i pokazały nam kilka bardzo oryginalnych tańców takich jak: “taniec kowbojski”, taniec “a ram sam sam” czy “belgijkę”. Miłą niespodzianką był również obfity poczęstunek, przygotowany przez Radę rodziców. Zabawa karnawałowa ku niezadowoleniu uczestników dobiegła końca. Wszyscy zmęczeni, ale zadowoleni wrócili do domów, aby rozpocząć ferie.

            Serdeczne podziękowania kierujemy do Pani Dyrektor za zezwolenie na organizację "Choinki", naszym nauczycielom za opiekę, a także Sołtysowi Opacionki, Panu Stanisławowi Jantoniowi za udostępnienie nam warunków lokalowych w Domu Ludowym.

Bardzo dziękujemy również Mateuszowi Jantoniowi z klasy VIII oraz Łukaszowi Kowalskiemu z klasy VII z oprawę muzyczną imprezy oraz uczennicom - Martynie Kowalskiej i Aleksandrze Kopeć (kl.VIII) oraz Kamili Kowalskiej, przewodniczącej SU (kl.III gim.) za zorganizowanie przebiegu zabawy.

 

Dziękujemy wszystkim uczestnikom zabawy, którzy wykazali się dużym zaangażowaniem i wielka aktywnością, za to, że tak wspaniale się bawiliście, bez WAS nic by się nie udało!!! Brawo!!!

 

Kinga Winiarska, uczennica klasy VII

 

 

FERYJNE REMONTY

W czasie, kiedy uczniowie beztrosko wypoczywali na feriach zimowych w szkole trwały prace remontowe, których celem było odnowienie ścian dwóch sal lekcyjnych oraz sali gimnastycznej. W efekcie po powrocie uczniowie będą się uczyli w klasach o ścianach w jasnej, estetycznej tonacji. Również w jasnej tonacji pomalowano salę gimnastyczną. Cieszymy się z faktu, iż pani dyrektor dba o nas i o wygląd pomieszczeń dydaktycznych, w których spędzamy codziennie dużo czasu.

 

 

UWAGA, UWAGA, UWAGA!!!

Stowarzyszenie na Rzecz Wspierania Edukacji ,,Nasza Przyjazna Szkoła” działające przySzkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Januszkowicach ogłasza nabór chętnych do wzięcia udziału w projekcie grantowym,,KULTURALNI & LOKALNIorganizowanym w ramachProgramu RÓWNAĆ SZANSE 2018 POLSKO-AMERYKAŃSKIEJ FUNDACJIWOLNOŚCI działającej na rzecz dzieci i młodzieży.

 

Jest to projekt skierowany do młodzieży z klasy siódmej i ósmej oraz klasy III gimnazjumzainteresowanej podejmowaniem różnych działań w miejscu swojego zamieszkania, interesującej się problemami swojej społeczności lokalnej, chcącejkulturalnie wzbogacić jej życieoraznabyć umiejętności przydatne do funkcjonowania we współczesnym świecie, takie jak: przedsiębiorczość, otwartość, skuteczność, operatywność itp.

 

Działania uczestników projektu będą skierowane w stronę najbliższego otoczenia.

 

Uczestnicy projektu zostaną wyłonieni spośród zgłoszonych kandydatów przejawiających zainteresowanie tematyką projektu na podstawie przeprowadzonej rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Maksymalna ilość uczestników zamyka się w gronie 20 osób, zatem ilość miejsc ograniczona!!! Rekrutacja potrwa do końca lutego 2019 r.

Rozpoczęcie działań projektowych w marcu 2019 r.

 

Warto przystąpić do projektu, gdyż dzięki niemu można:

- poznać blaski i cienieżycia mieszkańców własnej miejscowości

- poznać nowych ludzi

- nabyć różne umiejętności

- dowartościować się

- poznać swoje mocne i słabe strony

- nauczyć się pracować metodą projektu

- uczestniczyć w ciekawych wyjazdach i spotkaniach

- współtworzyć kulturę i obcować z jej wytworami.

 

 

ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU I CZEKAMY NA CHĘTNYCH !!!

 

 

 

 

OBCHODY DNIA CHOREGO

 

            Jak co roku młodzież naszej szkoły oraz szkolne Koło Caritas włączyły  się w parafialne obchody Dnia Chorego. Osoby starsze i chore najpierw uczestniczyły we Mszy Św. w kościele parafialnym w Januszkowicach, a następnie zgromadziły się w Domu Ludowym w Opacionce, aby w miłej atmosferze przy ciastku, kawie i herbacie przygotowanych przez członkinie parafialnego Koła Caritas  wysłuchać montażu słowno-muzycznego pt. ,,Miłość Boża kwiatem, a miłosierdzie owocem” opracowanego przez młodzież naszej szkoły. W spotkaniu uczestniczył proboszcz miejscowej parafii ks. Stanisław Mirek oraz ks. prałat Tadeusz Preis.Po obejrzeniu prezentacji uczniów członkowie szkolnego Koła Caritas wręczyli przybyłym na spotkanie gościom skromne upominki własnoręcznie przez nich wykonane. Ponadto wszyscy zebrani otrzymali obrazki z wizerunkiem świętej Matki Teresy z Kalkuty – przodowniczki czynów miłosiernych względem bliźnich. Wydarzenie, w którym uczestniczyliśmy, jest jedną z form współpracy szkoły ze społecznością lokalną. Cieszymy się z faktu, że jako szkoła możemy wzbogacać życie mieszkańców Opacionki i Januszkowic.

                                                                                       Marta Karmelita

 

ŻYWA LEKCJA HISTORII

Dnia 22 stycznia w naszej szkole odbyła się żywa lekcja historii. Zawitała do nas Grupa Artystyczna Rekonstrukto. Z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości obejrzeliśmy specjalne przedstawienie upamiętniające 123 lata walki o wolność Narodu Polskiego. Razem z prowadzącymi  omówiliśmy powstania narodowe- kościuszkowskie, okres Księstwa Warszawskiego, listopadowe, styczniowe i l wojnę światową. Mieliśmy okazję zobaczyć repliki broni i strojów z tamtej epoki. Panowie z grupy Rekonstrukto wciągali publiczność do wspólnej zabawy, zakładali ubrania z tamtych czasów. Po pokazie mogliśmy spróbować również walk na szable

 

Magdalena Jędrusik

 

 

 

 

 

 

 

WARSZTATY „POMYSŁ NA SIEBIE”

 

6 stycznia uczniowie klas 8 i III gimnazjum uczestniczyli w warsztatach z cyklu „Pomysł na siebie” oferowanych dla klas kończących edukację przez Zespół Szkół Usługowych i Spożywczych w Jaśle. Warsztaty te wpisują się w cykl działań prowadzonych przez szkołę w ramach realizacji zadań szkolnego programu doradztwa zawodowego. Takie zajęcia wprowadzają w ciekawą rzeczywistość poszczególnych zawodów, na co dzień zazwyczaj niedostępną dla większości uczestniczącej w warsztatach młodzieży, stanowią cenne źródło informacji i doświadczeń ważnych dla przyszłości zawodowej naszych uczniów.

 

 

 

 

 

 

 

Katarzyna Pietrucha - Nowak

 

 

 

 

DZIADEK DO ORZECHÓW I CZTERY KRÓLESTWA

 

4 grudnia 2018 r. klasy  IV i V wraz z wychowawcami mieli okazję uczestniczyć w wyjeździe do kina Helios do Krosna na film pt „Dziadek do orzechów i cztery królestwa”. Film przedstawia pełną wzruszeń historię oraz przenosi widza w niezwykły czas Świąt Bożego Narodzenia.  Bohaterką filmu jest Clara, dziewczyna poszukująca tajemniczego klucza, który umożliwi otwarcie cennego a zarazem tajemniczego daru od zmarłej matki. Na skutek poszukiwań bohaterka trafia do tajemniczej, magicznej krainy, gdzie spotyka dziadka do orzechów. Wspólnie przeżywają wiele przygód, stają do walki ze złem, wykazując się przy tym wielką odwagą. Trzymającej w napięciu akcji filmu towarzyszy niepowtarzalna scenografia piękna muzyka i kostiumy.

Po obejrzeniu filmu  wszyscy uczestnicy udali  się do znajdującego się nieopodal McDonald’sa.   Po posiłku z uśmiechem na twarzach wrócili do szkoły.

 

WARSZTATY DIETETYCZNE

W dniach 5 grudnia 2018 roku i 7 stycznia 2019 roku, w ramach projektu ,,Zdrowie na 6 z plusem”  naszą szkołę odwiedzili dietetycy z Gabinetu Dietetycznego Bonne Sante z Dębicy. Celem projektu realizowanego przez dietetyków jest poszerzenie wiedzy uczniów na temat zdrowego odżywiania i kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych.

Warsztaty  odbyły się w klasach IV i V, w klasach młodszych i w oddziałach przedszkolnych.

Podczas spotkania Pani Monika Joniec  opowiedziała o konsekwencjach wynikających z nieprawidłowej diety oraz wskazała, jak komponować pełnowartościowy jadłospis dla całej rodziny. Zaznaczyła, jak bardzo ważne jest pierwsze śniadanie dla dziecka i jaki ma wpływ na aktywność w czasie zajęć, a w związku z tym na osiąganie sukcesów.

Wraz z Dietetykiem przedszkolaków odwiedził specjalny gość – ,,Pani Kucharka”,  która poprzez zabawę ukazała dzieciom, jak ważny jest zdrowy i aktywny tryb życia.

Dzieci na warsztatach były bardzo aktywne i chętnie zadawały pytania

 

SZKOŁA PODSTAWOWA IM. ADAMA MICKIEWICZA W JANUSZKOWICACH KOLEJNY RAZ LAUREATEM KONKURSU GRANTOWEGO ,,RÓWNAĆ SZANSE”

 

Sukces to drabina, po której nie sposób wspiąć się z rękami w kieszeniach.

                                                                                                    ( Philip Wylie)

 

10 grudnia 2018 r. miało miejsce rozstrzygnięcie konkursu grantowego organizowanego przezPolską Fundację Dzieci i Młodzieży w ramachProgramu "Równać Szanse" Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności, którego Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Januszkowicach została ponownym laureatem.

W 2015 roku komisja konkursowa wytypowała i dofinansowała nasz projekt pt. ,,Jak oni działają… lokalnie!”, natomiast w tej edycji otrzymaliśmy dotację na realizację projektu pt. ,,Kulturalni & Lokalni”. Zarówno poprzedni, jak i obecny projekt realizujemy w ramach działalności Stowarzyszenia na Rzecz Wspierania Edukacji w Januszkowicach ,,NaszaPrzyjazna Szkoła”, które powstało z inicjatywy dyrektor szkoły mgr Ewy Ziai. Autorkami i realizatorkami obu projektów są nauczycielki: Katarzyna Pietrucha-Nowak i Marta Karmelita, natomiast koordynatorem Dariusz Dziedzic.

Z sukcesu cieszymy się szczególnie, gdyż z 286 wniosków komisja konkursowa wyłoniła tylko 108 projektów w skali całego kraju, z czego tylko 7 z województwa podkarpackiego.

Celem Programu jest wyrównanie szans młodych ludzi na dobry start w dorosłe życie. Chodzi o sytuację, w której młody człowiek z małej miejscowości potrafi samodzielnie i świadomie osiągać wyznaczone przez siebie cele, myśląc perspektywicznie o własnej przyszłości. Ma bowiem takie samo prawo, jak jego rówieśnik z dużej aglomeracji, by spróbować odnieść sukces na miarę własnych możliwości oraz by jak najlepiej wykorzystać szanse, które przyniesie mu życie.

Istotą programu „Równać Szanse” są lokalne projekty, które dla młodych ludzi mają być ciekawym wyzwaniem i szansą współpracy z innymi, by razem osiągnąć wspólny cel, ucząc się po drodze, jak radzić sobie z zupełnie nową rolą i jak wykorzystywać zupełnie nowe kontakty, które nawiązują. Wszechstronne umiejętności społeczne to bowiem cecha człowieka kompetentnego, budzącego zaufanie, pomocnego innym i zaradnego w jak najbardziej pozytywnym sensie.Chcemy pokazywać młodym ludziom, że umiejętności zdobyte w trakcie realizacji konkretnego projektu przydają się na całe życie niezależnie od tego, co robimy i z kim planujemy wspólne działania. To zysk w czystej postaci, który można sprowadzić do zrozumiałych dla wszystkich umiejętności człowieka działającego w otaczającym go świecie. Chcemy, by młody człowiek nauczył się:

- wykorzystania tego, co może mu sprzyjać – chodzi o nowe, inne niż dotąd spojrzenie na swoje środowisko: w ciekawej formie, przez pryzmat jego walorów i ograniczeń; równolegle chodzi też o sprawdzenie samego siebie, czyli tego, jakie są mocne i słabe strony konkretnego młodego człowieka;

- skutecznego planowania – chodzi o aktywne uczestnictwo młodego człowieka w wyznaczeniu celów i harmonogramu projektu, ocenę realnych efektów projektu; chodzi także o to, by młody człowiek nauczył się, w jaki sposób z sukcesem dążyć do osiągnięcia wyznaczonych sobie celów;

-  zjednywania sobie innych – chodzi o to, by młody człowiek w projekcie miał szansę sprawdzania się w nowych relacjach z ludźmi i instytucjami, a także nauczenia się, jak współpracować w grupie – m.in. jak znajdować wspólne cele z korzyścią dla wszystkich;

- wiary we własne siły – chodzi o to, by młody człowiek umocnił w sobie tę wiarę za sprawą osobistego sukcesu, na który damy mu szansę w projekcie; ważne jest także, by miał  szansę publicznego zaprezentowania własnych działań i ich efektów.

Obecnie nie różnice edukacyjne stanowią prawdziwą barierę dla młodych ludzi z małych miejscowości, ale brak tzw. umiejętności społecznych pozwalających w rozsądny, samodzielny, kreatywny, ale i racjonalny sposób pokierować własnym życiem.

Cel programu to młody człowiek przygotowany do startu w ciekawe życie i organizacja lub instytucja lokalna, która zyskuje zaufanie otoczenia. Cele mają swoje niezwykle pozytywne konsekwencje na poziomie całej społeczności, które są dla nas niemniej ważne, o ile nie najważniejsze i które potrafimy zmierzyć:

-  młodzi ludzie lepiej radzą sobie w społeczności  – projekty realizowane w ramach Programu najbardziej rozwijają u młodzieży umiejętności zjednywania sobie innych;

- środowisko lokalne ożywa – następuje silna integracja wokół działań na rzecz młodych ludzi;

- młodzi ludzie lepiej wykorzystują swoje atuty – wyższa świadomość mocnych i słabych stron przez młodych ludzi to w konsekwencji wyższa skuteczność wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej;

- młodzi ludzie stają się bardziej pomocni – angażują się w realizację działań projektów  i w efekcie stają się bardziej skłonni do działań na rzecz rówieśników i własnej społeczności; projekty skłaniają młodych ludzi do podejmowania samodzielnych inicjatyw!

                                                              (O programie ,,Równać Szanse”)

Nasz projekt jest skierowany do młodzieży z klasy siódmej i ósmej oraz klasy III gimnazjum pragnącej rozwijać swoje zainteresowania i talenty. Projekt ma na celu: zwiększenie szans młodzieży na przełamywanie różnych barier, wdrażanie młodych do świadomego uczestnictwa w kulturze,  w życiu środowiska lokalnego, do wpływania na jego wizerunek, poznawania jego problemów,  integrację środowiska lokalnego oraz działanie na jego rzecz,  stworzenie alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu,  kształcenie umiejętności dostrzegania swoich mocnych i słabych stron, właściwego wykorzystywania tej wiedzy podczas konkretnych działań oraz poznawanie nowych ludzi i nawiązywanie z nimi kontaktów.

Niezmiernie cieszymy się z faktu, że nasz pomysł na działania na rzecz naszej młodzieży i środowiska lokalnego zyskał uznanie komisji konkursowej. Od lutego zaczynamy działać!

                                                                                            Marta Karmelita

 

 

MIKOŁAJKOWY WYJAZD DO KROSNA

13 grudnia 2018 roku uczniowie klas VII, VIII i IIIG. naszej szkoły wzięli udział w mikołajkowym wyjeździe do Krosna. Pierwszym punktem naszej wycieczki było lodowisko, gdzie przez półtorej godziny mogliśmy miło spędzić czas, jeżdżąc na łyżwach. Po wyczerpującej zabawie każdy mógł zjeść coś w McDonald`s, po czym ruszyliśmy do kina Helios. Nasz wybór padł na „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” w  reżyserii Denisa Delicia. Jest to film mówiący o wyczynach polskich lotników z Dywizjonu 303 im. Tadeusza Kościuszki podczas bitwy o Anglię w 1940 roku.  Film nas zainteresował i wywołał  pozytywne wrażenia. Wyjazd był bardzo udany i myślę, że powinniśmy wybrać się na podobny za jakiś czas.

                                                                                                     Urszula Przewięda

 

 

 

 

,,REKORD DLA NIEPODLEGŁEJ”

 

Mając na uwadze fakt, iż 11 listopada 2018 roku przypada 100. RocznicaOdzyskania przez Polskę Niepodległości nasza szkoła zgłosiła swój udział w akcji „Rekord dla Niepodległej” ogłoszonej przez Minister Edukacji Narodowej oraz Radę Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji Narodowej. Celem tej inicjatywy było wspólne odśpiewanie w piątek, 9 listopada 2018 r. ogodzinie 11:11 czterozwrotkowego hymnu narodowego przez uczniów i nauczycieli przedszkoli i szkół w kraju i za granicą.

            W związku z powyższym tego dnia o wyznaczonej godzinie uczniowie i nauczyciele naszej szkoły w odświętnych strojach przyozdobionych biało-czerwonymi kotylionami zgromadzili się na dolnym korytarzu (również udekorowanym z tej okazji symbolami narodowymi), aby wspólnie odśpiewać czterozwrotkowy hymn narodowy.

            Warto dodać, że było to jedno z działań podejmowanych w naszej szkole w związku ze wspomnianą rocznicą. W październiku wzięliśmy udział w Dyktandzie Niepodległościowym,wKonkursie Recytatorskim Polskiej Literatury Patriotycznej oraz w Konkursie Caritas Diecezji Rzeszowskiej pod patronatem biskupa Jana Wątroby ,,Dzieło Miłosierdzia na 100-lecieOdzyskania Niepodległości”, w ramach którego w naszej szkole zorganizowaliśmy ,,Dzień Rogalika”, a pozyskane fundusze przekazaliśmy na remont ośrodka Caritas w Myczkowcach. Zorganizowaliśmy też MiędzyszkolnyTurniej Wiedzy ,,Wielcy Polacy” poświęcony twórcy Niepodległego Państwa Polskiego – Józefowi Piłsudskiemu.

            Wszystkie te działania miały na celu wyrażenie naszej radości z powodu możności życia w wolnym kraju oraz oddania hołdu wszystkim tym, którzy przyczynili się do wskrzeszenia Niepodległej.

 

                                                                                                      Marta Karmelita

 

 

DYKTANDO NIEPODLEGŁOŚCIOWE,

CZYLI ,,PO POLSKU O HISTORII”

           

W związku z tym, iż w br. przypada 100. rocznica odzyskania przezPolskę NiepodległościSzkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza wJanuszkowicach postanowiła włączyć sięrównież w ogólnopolskie obchody tej jakże ważnej dla wszystkich Polaków rocznicy poprzez podejmowanie różnych działań propagujących wśród dzieci i młodzieży postawę patriotyczną oraz wpajanie umiłowania wolności i niepodległości.

Jednym z takich działań było uczestnictwo 9 naszych uczennic z klas VII i III G. w VI EDYCJĘ DYKTANDA NIEPODLEGŁOŚCIOWEGO ,,POPOLSKU O HISTORII”. Wydarzenie to miało miejsce 9 października. W dniu pisania dyktanda na maszcie szkoły zawisła biało-czerwona flaga, a na szkolnym korytarzu na naczelnym miejscu pojawiła się odpowiednia gazetka ścienna nawiązująca do wspomnianej rocznicy. Ponadto wszyscy uczniowie w tym dniu przybrali odświętne stroje, którymi akcentowali postawę zaangażowania w pielęgnowanie narodowej tradycji i historii.

W najbliższym czasie nasi uczniowie wezmą również udział w Powiatowym Konkursie Recytatorskim Polskiej Literatury Patriotycznej pod hasłem ,,Niepodległość jest z Nas. Nasze drogi do Niepodległej” oraz w uroczystym wspólnym odśpiewaniu Hymnu Narodowego. Natomiast 18 października w naszej szkole odbędzie się Międzyszkolny Turniej Wiedzy ,,Wielcy Polacy. Życie i działalność Józefa Piłsudskiego – twórcy Niepodległego Państwa Polskiego”.

Wszystkie te działania mają jeden cel – godne uczczenie stu lat okupionej krwią wielu Polaków wolności naszego narodu oraz wyrażenie naszej radości z powodu możności życia w wolnej Ojczyźnie.

      Marta Karmelita

           

SPRZĄTANIE ŚWIATA- „ Akcja – segregacja !”.


We czwartek, 27 września 2018 roku, wzorem lat ubiegłych nasza szkoła włączyła się w akcję„Sprzątanie świata”. Celem akcji jest budowanie świadomości ekologicznej, nauka segregacji śmieci, kształtowanie nawyków ekologicznych oraz działanie na rzecz ochrony środowiska. Tego dnia uczniowie wraz z nauczycielami udali się w teren. Wyposażeni w worki i rękawiczki ruszyli do walki o czysty teren wokół szkoły i najbliższej okolicy.
Wszyscy pracowali solidnie i z zapałem, mając świadomość, że chcą dbać o swoją przyszłość, dbając o stan środowiska. Pamiętajmy, że zmienianie świata na lepsze najlepiej zaczynać od samego siebie. Udział w czymś wielkim, ważnym motywuje do działania, w grupie łatwiej i przyjemniej. Taka akcja jest dowodem na to, że lubimy wspólnie działać

 

 

PODRÓŻE KSZTAŁCĄ!

Nie od dziś wiadomo, że podróże kształcą. Kształcą również szkolne wycieczki, których głównym założeniem jest przede wszystkim poznawanie własnego regionu i kraju, dziedzictwa materialnego, kulturowego oraz przyrodniczego, historii i tradycji. Niewątpliwie taką kształcącą podróżą była dwudniowa wycieczka w Bieszczady klas: VII, VIII oraz III G.w dniach 25 i26 września. Jej założeniem była realizacja celów dydaktyczno – wychowawczych podstawy programowej z geografii w korelacji z innymi przedmiotami: biologią, historią, językiem polskim, wiedzą o społeczeństwie oraz plastyką i religią. W programie pierwszego dnia znalazły się następujące miejscowości:

- Lesko: podejście pod Kamień Leski oraz zapoznanie się z jego historią i legendami.

- Myczkowce: zwiedzanie Ogrodu Biblijnego w Ośrodku Caritas oraz wejście na koronę zapory.

- Solina: wejście na koronę zapory, spacer po ,,Bieszczadzkich Krupówkach” oraz rejs statkiem po Jeziorze Solińskim.

- Polańczyk: podziwianie panoramy Bieszczad z punktu widokowego.

- Sanok: zwiedzanie skansenu obrazującego życie na wsi i w mieście ludzi z regionu podkarpackiego na przełomie XIX i XX w.

Drugiego dnia uczestnicy wyjazdu odwiedzili:

- cmentarz wojenny w Baligrodzie oraz poznali historię walk polsko- ukraińskich po II wojnie światowej,

- stolicę aniołów i zakapiorów bieszczadzkich w Cisnej,

- Przełęcz Wyżną na terenie Bieszczadzkiego Parku Narodowego, gdzie odbyli spacer górski i podziwiali tzw. Bieszczady Wysokie z punktu widokowego,

- Muzeum w Ustrzykach Dolnych, gdzie obejrzeli wystawę fauny i flory bieszczadzkiej.

Ponadto podczas drogi w autokarze od przewodnika otrzymali sporąporcję  szeroko pojętej wiedzy na temat zwiedzanego regionu. Pani przewodnik dysponowała ogromną wiedzą z zakresu geografii i ukształtowania terenu oraz historii, kultury i obyczajów mieszkańców Bieszczad. Swoją opowieść ubarwiała ciekawostkami, legendami, biografiami znanych postaci mających związek ze zwiedzaną okolicą, dowcipami oraz recytacją poezji wybitnych polskich pisarzy i poetów związanych z Bieszczadami (Adama Mickiewicza, AleksandraFredry, Wincentego Pola).

Zwróciła też uwagę na specyficzną dla bieszczadzkiego krajobrazu architekturę sakralną z przewagą świątyń prawosławnych, czyli cerkwi. Wnętrze takiej cerkwi oraz charakterystyczne cechy tego typu budowli uczniowie obejrzeli i poznali w skansenie w Sanoku.

Wyjazd ten przede wszystkim umożliwił jego uczestnikom bezpośredni kontakt z ludźmi oraz  florą i fauną Bieszczad.

Zatem nie ulega wątpliwości, że podróże kształcą!!!

 

Marta Karmelita

 

"DZIEŃ ROGALIKA" W NASZEJ SZKOLE

 

20 września 2018 roku Szkolne Koło "CARITAS" zorganizowało w szkole "Dzień rogalika" celem wykonania dzieła miłosierdzia w ramach konkursu pt. "Dzieło miłosierdzia Caritas na 100-lecie odzyskania niepodległości" ogłoszonego przez Caritas Diecezji Rzeszowskiej pod patronatem Biskupa Jana Wątroby.

W akcji pomocą służyły panie z kuchni i obsługi szkoły. Przy pomocy wolontariuszy upiekły około 550 pysznych drożdżowych i krucho-drożdżowych rogalików, które zostały rozprowadzone wśród uczniów i pracowników naszej szkoły. Uzyskany dochód przekazany zostanie na remont Ośrodka CARITAS DIECEZJI RZESZOWSKIEJ W MYCZKOWCACH, gdzie co roku z wypoczynku podczas ferii zimowych i wakacji korzystają dzieci z ubogich rodzin naszej diecezji i Ukrainy. Wszystkim, którzy włączyli się w przygotowanie i przeprowadzenie akcji serdecznie dziękujemy.

Organizatorzy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„PSZCZOŁY –NASI MALI PRZYJACIELE”

19 września uczniowie klas od I-V wzięli udział w warsztatach pszczelarskich, które miały  na celu zapoznanie dzieci z życiem pszczół i ich ogromną rolą jaką pełnią w środowisku naturalnym. Uczniowie dowiedzieli się na czym polega praca pszczelarza, jak wybiera się miód z ula i do czego służą takie tajemnicze sprzęty jak podkurzacz czy podkarmiaczka. Zaglądali do wnętrza tradycyjnego trzcinowego ula, obserwowali żywe owady zabezpieczone w klateczkach transportowych oraz oglądały zdjęcia królowej matki. Dzieci dowiedziały się jak wygląda podział ról i organizacja życia w pszczelej rodzinie. Poznały zasady bezpiecznego kontaktu z owadami oraz nauczyły się odróżniać pszczołę od osy ( zarówno pod względem wyglądu jak i zwyczajów). Na koniec każdy mógł zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie i przymierzyć dziecięcy strój pszczelarski.